Tehostetun ohjauksen mallista


Osana oppivelvollisuusiän nostoa peruskouluille on tullut velvoite järjestää tarvittaessa tehostettua ohjausta.  Olemme tehneet Porissa oman tehostetun ohjauksen mallin.  Taustalla on ollut muun muassa keväällä 2021 Opetushallituksen järjestämät tehostetun opinto-ohjauksen aamukahvit.  Näistä löytyy talleenteet YouTubesta.  Ohjauksen aamukahvit jatkuvat tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen osalta torstaina 9.9.2021 kello 8:00.  Siihen löytyy linkki täältä.

Alta löytyy tämänhetkinen Porin malli.  Sitä kehitetään toki koko ajan.

Tehostettu ohjaus


Tehostettua ohjausta saattaa tarvita jopa joka kuudes oppilas noin kymmenen tunnin ajan.  Tämä ei ole kuitenkaan määräys.  Ohjattavia saattaa olla vähemmän tai enemmänkin ja siihen käytettävä aika voi samoin vaihdella.  Opinto-ohjaajalla on päävastuu tehostetun ohjauksen tarpeen määrittämisessä.  Ohjauksen tukena voi käyttää muuta koulun henkilökuntaa ja monenlaisia toimintatapoja.  Siitä opinto-ohjaaja ja oppilas voivat päättää yhdessä.


Keskeistä on yhteistyö opettajien ja muun henkilökunnan kanssa. Opettajien kanssa on hyvä käydä läpi tehostetun ohjauksen tarpeen merkit ja ohjata heitä olemaan tarvittaessa yhteydessä opinto-ohjaajaan.



Erilaisia tehostetun ohjauksen toimintamenetelmiä


Opinto-ohjaaja määrittelee, millaisin keinoin tehostettua ohjausta voidaan antaa.  Menetelmiä voivat olla muun muassa:


-henkilökohtainen ohjaus

-pienryhmäohjaus

-yhteinen ohjaustuokio huoltajan ja oppilaan kanssa

-ohjaustuokio huoltajan kanssa

-tutustuminen oppilaitoksiin etänä tai paikan päällä

-eri mittaiset kokeilujaksot toisen asteen oppilaitoksissa

-ohjaaminen keskustelemaan toisen asteen opinto-ohjaajan kanssa

-ohjaaminen keskustelemaan kuraattorin, terveydenhoitajan, erityisopettajan tai muun henkilökuntaan kuuluvan kanssa



Tehostetun ohjauksen tarpeen merkkejä


Seuraavat merkit voivat osoittaa tehostetun ohjauksen tarvetta:


-Runsaat poissaolot tai niiden lisääntyminen

-Huono opintomenestys tai käänne siinä huonompaan suuntaan

-Ulkopuolisuus ryhmässä

-Vetäytyminen omiin oloihin esimerkiksi välitunnilla

-Muutos olemuksessa tai käyttäytymisessä (päihteiden käyttö, koulualueelta ja/tai oppitunneilta luvatta poistuminen, kiusaaminen, masentuneisuus/ahdistuneisuus, oppituntien häiritseminen ym.)

-Oppilaanohjauksen tai muiden aineiden tunneilla havaittava selvä motivaation puute

-Erityinen tuki


Kommentit

Suositut tekstit